| |
På vejen...
- Overskrid ikke vejmidten
- Kør maks 2 og 2
- Husk ikke alle bilister tager hensyn til cyklister
TUD efter påkørsel af chikane i 2008
(med TUD's tilladelse)
Når du kører bagved...
- Vær opmærksom på den forankørende hele tiden. Hold en afstand på 50-60 cm. Erfarne ryttere kan køre med endnu kortere afstand, men det kræver større koncentration. Hvis du ikke kender den foran kørende rytters teknik og ”kørestil” så hold lidt større afstand.
- Undvig altid venstre om den forankørende cyklist hvis han/hun sætter farten ned. "Altid" så vi gør det samme, til højre kan være farligt (kantsten, grøft og den forankørendes bagskifter).
- Følg den forankørendes bevægelser så du også undgår sten og huller, det kan gå så stærkt at han/hun ikke når at advare dig.
- Man kan godt snakke med sidekammeraten uden at dreje hovedet væk fra den forankørende
- Vær opmærksom ved stejle bakker. Mange ryttere ”falder” 2-3 meter tilbage når de rejser sig fra sadlen.
Når du kører foran...
- Gør de bagvedkørende opmærksom, hvis du bremser kraftigt - råb "BREMSER!"
- Forsøg at holde din position på vejen - første eller anden position - også når du drejer så du ikke "klemmer" den bagvedkørende.
- Forsøg at holde en konstant og glidende hastighed.
- Det er mere sikkert og hurtigere at råbe fx "Huller" end at slippe styret og pege.
- Advar i god tid
- Skift gear i god tid før en bakke. Hvis du skifter midt på en bakke, taber du fart og den bagvedkørende må bremse.
Hvis det ikke kan undgås...
Forsøg at "ride" over huller/forhindringer stående op i stedet for at bremse hårdt op, det er for farligt for dig selv og for de bagvedkørende. Hiv evt opad i styret for at komme op af hullet.
Kør 1 og 1 ...
- På befærdede veje fx 1-sporede hovedveje.
- På smalle veje i vejsving med dårlig oversigt
- På smalle veje op ad bakker med dårligt udsyn
- Ved dobbelt optrukne linier og biler bagved
Når telefonen ringer...
Tag den ikke før du er bagest i feltet, hvor du ikke udsætter andre for fare, hvis du slingrer.
Claus Dybdal
|
|
|
|
|
|
|
|